مرمت بناهای مهم تاریخی نیازمند کار گروهی منسجم و هوشمندانه است
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۳۲۳۷۵
یک کارشناس مرمت آثار تاریخی گفت: مرمت سازههای باستانی باید به دست هنرمندانی چیرهدست در زوایای مختلف هنری، معماری، مهندسی و کاشیکاری به صورت فوق حرفهای انجام شود. این مهم نیاز به یک گروه منسجم دارد تا با هوشمندی و دلسوزی در قبال آثار فرهنگی وارد عمل شوند و فعالیت کنند.
مژده حسنی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نوع مرمت، مصالح و مواد اولیهای که در آثار تاریخی استفاده میشود، بسیار حائز اهمیت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته وی، داربستی که روی گنبد مسجد امام اصفهان بسته شده است، اصولی نیست و باعث شده است به سازه فشار وارد شود. گروه مرمتی باید یک طرح برای چگونگی سازه داربست گنبد مسجد، طراحی میکرد و همه جوانب را در نظر میگرفت تا آسیب به حداقل ممکن برسد، همچنین انتخاب درست و بجا در مورد مواد اولیه و مصالح مناسب بهکار برده شده بسیار مهم است. مواد انتخابی باید از لحاظ نوع ترکیبات با مواد بهکار برده شده در اصل اثر هماهنگ باشد، این موارد در واقع اصول اولیه و ابتدایی کار مرمت است.
این کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی افزود: گاهی برای این نوع آثار ابتدا حفظ اثر موجود و حفاظت از سازه به شکلی است که خود یک مرحله از کار مرمتی است و با کمترین دخالت در اصالت اثر باید به چگونگی مرمت و بقای آن فکر شود. متأسفانه باید گفت میراث فرهنگی به عنوان یک سازمان نظارتی با اهمالکاری و نداشتن نظارت درست بر پیمانکار مرمتی، در خسارت و آسیب به گنبد بیتقصیر نیست؛ چرا که اگر نظارت به موقع انجام میگرفت شاید اکنون شاهد این اتفاق نبودیم.
حسنی تصریح کرد: مرمتگران باید برای انتخاب راه حل در درمان، احیا و حفاظت اثر، هنرمندانه و هوشمندانه عمل کنند در غیر این صورت شاهد تخریب میراث فرهنگی و تاریخی کشور عزیزمان خواهیم بود. متأسفانه در این پروژه از افراد غیرمتخصص در بحث مرمت استفاده شده است.
وی تاکید کرد: مرمت چنین پروژهای به دست هنرمندانی چیرهدست در زوایای مختلف هنری، معماری، مهندسی و کاشیکاری به صورت فوق حرفهای باید انجام شود. این مهم نیاز به یک گروه منسجم دارد تا با هوشمندی و دلسوزی در قبال آثار فرهنگی وارد عمل شوند و فعالیت کنند.
این هنرمند مرکت کار ابراز امیدواری کرد: این تجربه تلخ باعث شود که مسئولان توجه بیشتری به اصول مرمتی داشته باشند و با مدیریت درست و انتخاب تیم حرفهای مناسب برای مرمت میراث فرهنگی کشور بهتر وارد عمل شوند چرا که در بعضی موارد خسارتهای وارد شده قابل جبران نخواهد بود. خوشبختانه کشورمان از لحاظ علم مرمتی از استادان و نیروهای با تجربه و حرفهای برخوردار است و نیازی به مرمتگران خارجی نداریم، در این میان باید گفت که بیشتر به انتخاب صحیح گروههای مرمتی و مدیریت درست و نظارت دلسوزانه نیازمند هستیم.
اواخر اردیبهشت امسال بود که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از اتمام عملیات مرمت گنبد عظیم مسجد تاریخی امام (ره) (جامع عباسی) اصفهان و جمعآوری داربستهای گنبد پس از ۱۱ سال خبر داد.
گنبد مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان با کاربرد بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی بهعنوان بزرگترین گنبد کاشیکاری مساجد تاریخی جهان شناخته میشود. مسجد امام یکی از آثار تاریخی میدان نقشجهان اصفهان است که در دوران صفویه ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی به شمار میرود.
این مسجد بهواسطه تزئینات بسیار شگفتانگیز بهکاررفته در آن، شهرتی جهانی دارد. گنبد مسجد یکی از شاهکارهای معماری اصفهان است که بهصورت دو پوسته (دو پوش) بناشده است. ارتفاع گنبد داخلی ۳۸ متر و گنبد خارجی ۵۴ متر است. این مسجد تاریخی در سال ۱۳۵۸ با مجموعه میدان امام (نقشجهان) به ثبت یونسکو رسید.
کد خبر 592217منبع: ایمنا
کلیدواژه: مسجد امام گنبد مسجد امام اصفهان مرمت گنبد مرمت آثار تاریخی گنبد تاریخی مسجد امام مرمت بناهای تاریخی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میراث فرهنگی آثار تاریخی گنبد مسجد حرفه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۲۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خدمترسانی در بافت تاریخی نیازمند مشارکت همه دستگاههاست
رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: اعتبارات محدود و همچنین وسعت زیاد بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد باعث شده شهرداری نتواند اقدامات جامعی انجام دهد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، عزیزالله سیفی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: بافت تاریخی این شهر که به ثبت میراث جهانی رسیده، دارای وسعت و بخشهای مختلف است و مردم این مناطق نیز درخواستهای متعدد دارند که عملاً امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: بخشهای دیگری از شهر یزد نیز دارای ارزش میراثی و تاریخی است و حتی تعداد زیادی از اماکن ثبت ملی شده در منطقه بافت قرار ندارد و شورای اسلامی شهر باید به این محلات نیز همچون دیگر مناطق رسیدگی و تخصیص اعتبار داشته باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه حداقل فعالیت در بافت ثبت جهانی شده یزد نیازمند کمک همه بخشهای اداری استانی و ملی است، تصریح کرد: اعتبارات تخصیصی به شهرداریهای مناطق یزد ابلاغ شده و بخشی از اعتبار نیز در اختیار شهردار مرکز است که به صورت متمرکز در شرایط خاص در پروژههای محلات تأمین اعتبار میشود.
سیفی ادامه داد: با توجه به درخواستهای مکرر مردمی در مورد خطرساز بودن برخی از کاروانسراهای در حال تخریب در بخش تاریخی و محلات دیگر یزد به خصوص بعد از بارندگیهای اخیر، هرگونه اقدام در این زمینه وظیفه میراث فرهنگی است تا خانهها و اماکن میراثی که ثبت ملی دارد را حفاظت و در خصوص رفع خطر و استحکام بخشی این اماکن اقدام کند.
وی افزود: شهرداری در املاک شخصی و خصوصی مردم نمیتواند ورود کند، اما در عین حال به میراث فرهنگی تذکر داده میشود تا نسبت به رفع خطر اقدام کند. با توجه به وسعت این بافت باید برنامه جامعی توسط میراث فرهنگی تهیه شده و با مشارکت همه بخشها اقدام شود.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد اظهار داشت: سیاستها و راهبردهای مصوب شورای اسلامی شهر در زمان تصویب بودجه و بعد از تأیید در سایت شفافیت قرار میگیرد و همه مردم میتوانند ریز بودجه را مشاهده کنند و قابل کتمان نیست.
کد خبر 751862